Thursday, May 12, 2011

Mangga

Dulu dulu masa sekolah pernah tak belajar perkataan banyak makna?

Contohnya adalah, mereka !

Contoh ayat. Mereka sedang mereka sebuah model kapal terbang untuk diberikan kepada Superman !

Hah ! Pernah?

Bagi contoh lain ! Cepat !!!

Aku ada satu lagi contoh iaitu, mangga !

Ya. Bercakap pasal mangga mesti pantas ke objek yang masuk dalam kepala otak kita. Paling mudah, paling dekat dengan kita adalah, buah mangga !

Aku just nak cakap, aku kemaruk buah mangga.

Sekarang ni, buah mangga dan buah durian bersepah sepah di jalanan orang jual. Tapi aku masih belum merasa lagi makan durian. Tak kisah la orang kata kucing tidur ke, kucing berak ke, king musang ker, king kong ke. Tidak ! Aku masih belum teringin untuk menjamah dan membusukkan mulut sendiri.

Tapi bila tengok orang jual mangga, ting ! Aku terus terkesimarama dan bila dapat makan terus jadi gembiraloka.

Sedap betul buah mangga ni.

Setiap kali pasar malam, aku akan pegi beli. Setiap kali pegi beli mesti pasar malam. Sekali makan biasalah 4 bijik terus habis. Kadang kadang 8 bijik kalau yang kecik tu. Jenuh jugak nak kopek dia tu.

Kelmarin, aku pesan OR belikan buah mangga. Kami dah belasah makan sama sama malamnya. Dan petang tadi aku singgah pasar malam dan beli mangga lagi. Dan malam ni belasah lagi tanpa pedoman.

Pendek kata, buah mangga adalah buah kegemaran saya.


Cerita pasal pokok mangga, mesti masing masing ada nostalgia tersendiri. Ada?

Aku ada. Dulu masa mula mula pindah rumah, ayah aku dapat anak pokok mangga epal dari sapa ntah. Tapi pokok tu berasal dari pulau. So dari kecik di tanam di depan rumah, sampai rumah aku renovate then mak aku alih pokok tu seberang jalan tapi depan rumah aku juga. Pokok tu cepat membesar. Daun dia merimbun. Tak besar sangat dan tak de lah kecik. Cukup untuk lepak lepak kat bawah tu. Aku dengan adik aku siap bina bangsal kat bawah so boleh makan tengahari ramai ramai sambil di pupuk angin sepoi sepoi bahasa Tamil. Petang petang pun orang orang kampung datang bertenggek di situ untuk sesi gossipan.

Kiranya pokok tu memang manjadi bualan orang kampung sebab buahnya lebat. Aku lak siap buat para kat atas pokok tu. Time kesunyian dan bosan, saja panjang dan lepak atas pokok tu sambil main rekorder.

Kau orang hidup ke zaman zaman rekorder ni?

Tengah main main, kang mak aku jerit.

"Tebeng la tiup mende tu, keluor ulor kekgi"

Biasalah, aku ni kan orang Italy, so Makcik Mona cakap Italy lah.

Pokok mangga tu jugak lah pernah menjadi saksi banyak kejadian.

Ada sekali, adik aku kena ikat kat situ sebab pokok tu banyak kerengga juga. Meraung raung adik aku dan aku yang bersekongkol dengan dia tak dapat membantu apa.

Bawah pokok tu banyak aku tanam harta harta mainan masa kecik seperti guli, getah pemadam, gambar, tali getah dan sebagainya sebab aku adalah juara kampung dulu dulu. Bila dah banyak sangat dan musim main dah habis, takut nak simpan dalam rumah nanti mak aku jumpa dia buang, so aku tanam.

Sampai la satu hari, dah bertahun tahun pokok mangga tu masih ranum berbuah tapi majlis daerah datang kata nak besarkan parit jadi pokok tu harus di tebang.


Menangis la aku ni sedih kerana kehilangan pokok mangga yang banyak berbakti pada keluarga. Tapi lebih sedih sebab harta karun aku yang aku tanam dalam tu semua hilang tak jumpa. Mana taknya, dia kaut pakai jentolak, sekali kaut, sah sah dah hilang naik atas lori.

* menulis dengan mata berkaca.

Eh. Panjang lak citer pasal mangga.

So, ada lagi maksud mangga yang ke dua adalah. Mangga grill. Betul?

Aku nak cakap, mangga gril rumah aku tu rosak. Dah jem. Maklum la aku beli kan pasar malam je dulu. Tapi lama jugak dia tahan. Jenama pun bukan la Solex tapi Colex ! Hahaha. Ntah apa jadi, tetiba aku nak kunci tak boleh. Mesti dah jem. So aku dah beli yang baru kelmarin. Kini mangga rumah lebih besar dan nampak lebih jelita.

Jenama apa pun tak tau.


Dan yang ketiga, pastinya ingat mangga, ingat la majalah mangga !

Kau orang suka baca?

Aku tak pernah lah beli, tapi dulu dulu adalah pernah baca.

Memula seronok jugak la baca tapi lama lama aku rasa majalah tu macam mengarut gila. Ada sekali letak gambar Zila Bakarin pose pose tepi kolam dengan tajuk besar.

'Zila tak mahu seksi lagi'

Babik !

Tak mahu seksi tapi tetek tersembul.

Ya. Aku suka la jugak tengok tetek tetek ni semua. Tapi macam mengarut la jadi isi kandungannya. Asal ada gambar budak lelaki, mesti bukak baju pose tepi kolam.

Kecewa la aku macam ni sebab aku tahu aku tak mampu berposing sedemikian dengan membuka baju !!

* nanges tepi kolam.

So itulah, 3 maksud dari perkataan mangga yang kita belajar hari ini.

Dah ! Apa lagi, pegi la mangga basikal bawah pokok mangga dan duduk sambil membaca majalah mangga.

3 comments :

  1. aik, makan magga ka..... dah berapa bulan nih ?? bila due huhuhuh

    ReplyDelete
  2. bunting gajah???? eh ape tuh ?? baru dgr.....ohohohoh....bunting pelamin ada la.... * Konservatif sungguh ai* :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...