Thursday, April 5, 2012

Misi Mencari Maria Ozawa 2012 - Day 2 - Kobe

Waktu makan dengan Makcik Mayumi tu dia tanya aku.

"Where are you going after this?"
"I dont know"

Memang la aku tak tau apa sebab aku memang tak de rencana pun. Aku main petik dan ikut suka aku. Plan ada la dalam kepala otak tapi bercelaru.

Makcik Mayumi dah nak balik rumah dia. Dia kata lepas makan nanti dia jumpa anak dia kat Osaka Station dan aku akan berpisah dengan dia di situ.

Oh no !

Perlu ke aku menangis hiba? Habis la hilang tempat bergantung.

* sambung nanges.

"What about Kobe?"
"Kobe is not far from here. You can go there but better be quick, there is nothing to see if it is dark"

Tengok jam baru nak pukul 4 petang. Aku rasa still ada masa je. So melalui Makcik Mayumi je la aku dapat info pasal cemana nak pegi Kobe. 

Lepas makan kami berpisah, Makcik Mayumi balik hotel jumpa anak cucu dia dan balik ke rumah dia yang terletak 2 jam setengah dari Osaka tu. Gigih kan dia datang jumpa aku?

"Have fun in Japan"
"Sure will"

Dan aku masuk ke dalam train station sambil melambai lambai tangan tanda perpisahan.

* pasang lagu Perpisahan.

Masalahnya perlu ke aku nak sedih? Tak sedih pung. Aku cuma ketar lutut sebab aku dah tinggal teranjing anjing sendirian, so aku kena naik train sorang sorang. Kalau sebelum ni semua aku follow Makcik Mayumi tu je, tapi sekarang.

Rasaain !

Tapi train di Japan ni walaupun berselirat tapi kita kena faham konsep dia.

Pertama kena tau mana kita nak tuju.

Ke dua mesti tengok map train line mana yang lalu situ. Perhatikan jugak, mungkin terpaksa kena tukar train sebelum sampai ke destinasi yeah yeah.

Untuk ke Kobe, aku naik special train.

Ada few train sebenarnya, train yang berhenti di setiap stop. Kira aku naik ni express tapi bukan Shinkansen lagi cuma dia tak berhenti di banyak station macam rapid biasa.

Aku rasa aku OK.

Naik train, duduk diam diam. Perhatikan sekeliling anda dan dengar !!!!!

"Shin Kobe"

Tu je la yang aku kena dengar. Ayat ayat lain tak dengar tak apa. Tapi kalau Kobe ni ada pengumuman in English jugak sebab kat Kobe ni terkenal sebab banyak foreigner. Kena sentiasa alert !!!

Tau kah anda?

Masjid pertama di Jepun adalah di Kobe !

Tapi aku tak jumpa pun kat mana letaknya masjid tu.


Lepas lebih kurang setengah jam jugak la naik express train, maka aku pun sampai di station utama Kobe iaitu Shin Kobe.

Shin Osaka? Shin Kobe? So Shin tu mungkin maksud dia adalah grand station!

Hari dah petang. Cuaca pun dah nak gelap tapi aku tak rasa aku nak explore lebih lebih Kobe ni. Ada satu je yang terbuku di hati !

Aku nak tengok menara merah tu. 

Ya.. Kalau semua tahu, icon bandar Kobe ni adalah tower yang kaler merah selain daripada Kobe Beef yang glamer tapi kita tak boleh makan tu.

Keluar dari station aku hilang punca.

Oh. Ke mana kah arah tujuan kaki?


Hilang arah tujuan !

Masuk balik dalam station aku mencuba nasib nak cari peta.


Tapi tengok la tu?

I dont know sepatah haram !

Sudahnya aku tanya penjaga kat train station tu.

"Harborland?"

Aku tanya dia. Dia pun macam faham tak faham je. Belum aku bagi ayat penuh dengan subject dan predikat lagi.

Dia cuma tunjuk dengan jari je ke arah sana. Maka aku pun tawakal lah menapak. Nak kena cross jalan raya yang sibuk lagi. Tapi tak pe. Dah sampai, jalan je lah !


Taukah anda apa telah terjadi pada bandar Kobe ini?

OK. Duduk semua. Meh sini abang nak bercerita.

Pada tanggal 17 Januari 1995, satu gempa bumi berukuran 7.3 pada skala Richter telah mengoncang bumi Kobe kira kira jam 5.46 pagi. Gempa bumi kuat itu telah menyebabkan kira kira 6,433 orang terbunuh manakala 300,000 yang lain hilang tempat tinggal dalam kemusnahan yang menjejaskan kota Kobe ini. Gempa bumi tersebut merupakan antara bencana alam yang menyebabkan kos kerosakkan paling mahal dalam sejarah dunia moden. Gempa bumi ini telah memusnahkan kota Kobe termasuk lebuhraya bertingkat yang menjadi penghubung di kota yang terkenal sebagai kota pelabuhan ini. Namun begitu, setelah 10 tahun, kota Kobe telah bangkit semula dan membangun seperti kota kota lain di negara Jepun ini tanpa meninggalkan sebarang kesan !

Waaaaaaaaaa...

Harjit Singh Hullon tak aku baca berita Dunia Jam 10 !

Apa apa pun, kesannya memang dah tak nampak sekarang ni. Cuma ada satu park bagi mengenang bencana alam yang pernah berlaku satu ketika dulu.

Mesti korang tak ambik tau kan?

Nasib baik jugak la, dekat bandar Kobe tu ada signage menunjukkan arah ke Harborland !

Satu satunya tempat yang aku rasa aku nak pegi di Kobe ni.

Kenapa???

Yeah. Ini dia. Sebab bangunan ni lah !



Ni lah menara merah yang aku cakap kan tu.

Aku tanya Makcik Mayumi pun dia tak tau. Sebenarnya tower ni adalah Lembaga Pelabuhan punya tower. Kira memang Kobe Port lah dan juga menjadi ikon kota Kobe ini sendiri.

Kalau nak sampai ke sini, dari Shin Kobe tu jalan kaki je ke Harbourland. Sebenarnya tower ni letaknya di seberang satu lagi, tapi dari Harbourland tu memang spot paling cun la nak melihat bangunan ini.

Ada lagi bangunan lain kat situ. Ni hah. 


Ini adalah hotel sebenarnya.

Nampak tak jambatan merah tepi dia tu? Tu pun kira ikon bandar Kobe ni. Dan sebenarnya tak jauh dari Kobe ni ada satu pulau dan jambatan yang menghubungkan ke pulau tersebut merupakan jambatan gantung paling panjang di dunia !!!!

Aku pernah terbaca tapi tak sangka pulak kat area ni, so aku tak de la nak pegi usha. Bagus jugak la aku tak tau, kalau tak aku kemaruk nanti aku start buat kerja gila pegi jugak !


Jadi tu la dia kawasan Kobe yang famous amos ini. Ada hotel, ada tower tu dan ada jugak bangunan bangunan lain.

Di kawasan tu jugak la ada memorial park bagi memperingati kejadian gempa bumi dulu tu tapi aku tak pegi pun dekat dekat sebab nya..... cuaca masa ni sejuk gila !!!

Aku menggigil dah. Dah la menjelang malam. Pastu tambah lagi dengan hujan. Memang tak boleh tahan. Tak de apa yang boleh di buat di sini kecuali melayan perasaan dan tengok keindahan lampu lampu dan skyline Kobe ni.

Layan lah !


Tetapi !

Di belah tempat aku ambik gambar ni adalah harbourland.

Harborland ni kiranya kawasan istirehat keluarga lah. Ada tempat makan, tempat lepak lepak, tempat datijng dan bercinta dan jugak memadu asmara.

Tapi gila ko nak memadu asmara sejuk sejuk begini?

Ada okeh. Tetap ada yang suka buat keje gila. Dating tengah tengah sejuk tepi laut ni.

Apa apa pun layan kawasan sekitar Harbourland ini.




Sampai gelap jugak la aku layan duduk sini walaupun cuaca sejuk gila dan hujan mula turun.

Lepas tu baru la aku merayau kat area Harbourland tu sendiri. Ada orang jual jual. Tengok tu, no kamera !

Tapi tetap la aku ambik gambar. Ops ! Mana aku tau. Tak perasan. 

Ada jugak feris wheel di sini bagi sesiapa yang nak naik.




Maka dengan itu tamat lah acara sepetang di Kobe.

Aku tak berani nak balik lewat lewat sebab tak sure last train pukul berapa. Dari Harbourland menapak semula ke Shin Kobe. Aku jumpa patung ni.

Elvis kah?

Apsal dia sesat sampai ke Kobe?

Sepanjang jalan tu banyak la mall mall dan kedai kedai. Time tu masih di buka dan orang pun masih ramai. Aku tak de la nak masuk. Just tengok tengok macam tu je. Macam biasa, berusaha jugak mencari FM Kobe, tapi menemui jalan buntu.

Sudahnya, balik ke Shin Kobe je.







Bye bye Kobe !

Terima kasih kerana menerima saya sebagai tetamu senja anda.

* mati la tak de orang pedulik.

Naik train aku balik ke Osaka semula. Maria Ozawa tiada di Kobe. Harap reti !

bersambung............

No comments :

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...